معرفی فیلم fast x

معرفی فیلم fast x

درباره فیلم fast x

فست ایکس (انگلیسی: Fast X) فیلم اکشن آمریکایی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی لویی لتریر از فیلم‌نامه‌ای به نویسندگی دن مِیزو و جاستین لین است. این فیلم دنباله‌ای بر اف۹ (۲۰۲۱) است که دهمین قسمت اصلی و یازدهمین فیلم از مجموعه سریع و خشمگین به‌شمار می‌رود. در این فیلم گروهی از بازیگران شامل وین دیزل، میشل رودریگز، تایریس گیبسون، لوداکریس، جان سینا، جیسون استاتهام، جیسون موموآ و شارلیز ترون، ناتالی امانوئل، جوردانا بروستر، سانگ کانگ، اسکات ایستوود، دانیلا ملچیور، آلن ریچسون، هلن میرن، بری لارسون و ریتا مورنو ایفای نقش می‌کنند. در این فیلم، دومینیک تورتو (دیزل) باید از خانواده‌اش در برابر دنته ریس (موموآ) که به‌دنبال انتقام مرگ پدرش و از دست دادن ثروت خانواده‌اش است، محافظت کند.

ساخت دهمین فیلمِ این مجموعه از سال ۲۰۱۴ و ساخت قسمت پایانیِ دو بخشی از سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شد. در سال ۲۰۲۰ خبر بازگشت لین برای کارگردانی و نیز حضور بازیگران اصلی اعلام شد. عنوان رسمی فیلم در آوریل ۲۰۲۰ به‌همراه آغاز تصویربرداری اصلی اعلام شد. لین اواخر همان ماه، به‌دلیل اختلاف در دیدگاه، از مقام کارگردانی کناره‌گیری کرد، هر چند که به‌عنوان نویسنده و تهیه‌کننده باقی ماند. لتریر یک هفته بعد به‌عنوان جانشین او استخدام شد و چندین بار فیلم‌نامه را بدون داشتن تجربه کافی نویسندگی بازنویسی کرد. برایان تایلر، آهنگساز این فرنچایز از دیرباز، برای ساخت موسیقی فیلم بازگشت. این فیلم با بودجهٔ ساخت ۳۴۰ میلیون دلاری، هشتمین فیلم پرهزینه در تاریخ است. فیلم‌برداری تا اوت همان سال به طول انجامید. لندن، رم، تورین، لیسبون و لس آنجلس از مکان‌های فیلم‌برداری بودند.

فیلم fast x در ۱۲ مه ۲۰۲۳ در رم به نمایش درآمد؛ این فیلم نخست در ۱۷ مه در چند کشور اروپایی و در آمریکای جنوبی، و نیز در ۱۹ مه به‌وسیله یونیورسال پیکچرز در آمریکا اکران شد. این فیلم نقدهای ضد و نقیضی از منتقدان دریافت کرد که نقش‌آفرینی موموآ تحسین، اما انتقاداتی به‌دلیل نویسندگی به آن وارد شد. فست ایکس بیش از ۶۰۰ میلیون در جهان فروش داشت و چهارمین فیلم پرفروش ۲۰۲۳ شد. دنباله‌ای در دست توسعه است و در ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد.

نظرات